lördag 23 augusti 2014

INGEN skatt....

...men desto mera halm och sågspånor. En skjorta och lite delar av nåt täcke...och lite tyg. Med det var källaren isolerad:) Jo. och massor med styrox.

Fick Manda med till hjälp, och det var nog bra för annars skulle jag nog ha gett upp.

Vi höll på i dryga två timmar innan allt var utkastat från källarvalvet. Manda fick inte krypa in genom luckan alls , för hon har inte ännu haft sorkfeber. Jag använde andningsskydd...och höll på att få panik när luften höll på att ta slut.

Men nu är det gjort!
Manda samlar kraft!
Luckan var gjord enligt mina mått...bara jag lite svängde på rumpan och axlarna när jag trängde mig in! 
Ett...

...tu...

...tre!
Lite trångt om saligheten.
Tomt!
Manda for hem till sina egna sysslor och jag började kalka källaren inuti...alltså kalket var MYCKET bättre förr...för ungefär 40 år sedan när jag senaste kalkade. Då var det föusväggarna  som fick sig. 

På byttan stod det att man skall blanda 10 liter  kalkmålning med 10 liter vatten. Det var så vattnigt att det inte blev till nånting alls. Tur att jag bara blandade en  liten sats...så jag hällde i resten av målningen och kladdade dit allt på väggarna . Får göra om kalkandet i nästa år på nytt, för inte blev det så vitt och fint som jag tänkt mig. Men nu är det renare och ljusare åtminstone.

Före...

...och efter.

...och efter!
Och nu väntar mat och bastu....är en aning smutsig!

7 kommentarer:

  1. Hu hu vilket arbete du/ni gjort !

    SvaraRadera
  2. Fint blev det!
    Men inte ska man ha klaustrofobi när man jobbar med det där!

    SvaraRadera
  3. Nej, roligt var det inte...kände nog av en viss klaustrofobi. Då var det bara att snabbt krångla sig ut och ta några djupa andetag!

    SvaraRadera
  4. Tack för en superbra blogg vi läser den både gubben o jag. Vi var i går o turist åka lite. Plötsligt kom vi förbi huset du var inte där med baken opp. Vi åt på cafe Lilja. Du kommer ju att bo i centrum jag hade föreställt mej det mera avsides. Hälsningar från Pellinge.

    SvaraRadera
  5. Så fin ska min jordkällare också bli. Undrar bara vem som tar tag i den biten.../Lilla gummann

    SvaraRadera
  6. Aj nu blev jag så förskräckligt nyfiken....vem tusan läser min blogg i Pellinge !!??? God smak har ni ju nog....om ni gillar vad ni läser:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi gillar verkligen det vi läser. Jag har läst länge men nu har gubben också börjat. Det finns allt i din blogg vardagsliv, matlagning, handarbete och sist men inte minst ert intressanta projekt med huset. Pellingegumman.

      Radera