lördag 7 januari 2017

Skrytvarning:)

Jag är så himmelens stolt över sockorna som jag har stickat att det riktigt osar om det! Ett par gav jag åt dootern till julklapp. Beskrivningen till skaften är från Nina Laitinens julkalender stickning. Foten gjorde jag enfärgad för att hinna få sockorna klara till julen.
Dooterns julklapp!
Redan på juldagen fick jag abstinens besvär...hade ingen stickning på gång( nåjo, ett sockpar nog på gång...men ville ha nånting nytt) Traskade iväg till en tant som jag vet att har massor med garn hemma. Tiggde åt mig ett nystan lila 7-bröder till låns. Hemskt att butiken höll stängt då:)

Nu är dom sockorna färdiga. Denna gång helt egen design. Och nu lärde jag mig att man skall sticka båda sockorna tillika. Det är inte så enkelt att komma ihåg hur man har gjort när det går en tid tills följande socka skall stickas!


Lila med falska flätor mm.

Såhär lite blev kvar av 150 gram:)
Så kommer igen lite sticknörd info! Min favorit tå-ihoptagning är "leveä nauha kavennus" På svenska blir det kanske "Bredbands ihoptagning" Ni skall för allt i världen inte tro att det har med datateknink att göra:)

Från sidan...

...och oppifrån sett.
Man skulle kunna tro att stortån skall flyttas till mitten på foten...nää, sockan formar sig bra enligt tårnas placering! Ingen operation behövs:)  

Man stickar foten så långt att lilltån blir i gömman. Sedan börjar man maska av vartannat varv enligt följande. I slutet på sticka 1 ( den stickan som är mitt under foten till vänster) stickas det tills man har 3 maskor kvar. Sticka två maskor ihop och en rät. I början på sticka 2 en rät maska, lyft en, sticka en och dra den lyfta över. I slutet av sticka 3 görs lika som 1:an. Och i början av sticka 4 lika som 2:an. Såhär fortsätter man vartannat varv tills det finns två maskor/sticka kvar. Så drar man tråden igenom dom. Klart!

Allt för denna gången! Hejs svejs på er!

3 kommentarer:

  1. Så vackra och fina sockor! Din dooter har tur som fick så fin julklapp.

    SvaraRadera
  2. Dom va fina ,du är duktig,jag får inte det bra med två trådar blir för spänt eller för långa trådar på avigasida.

    SvaraRadera