torsdag 22 november 2012

Sticknörd info!

Jag tar mig friheten att ge en svensk översättning på Olga-sockorna. Mönstret är enkelt, på bara två varv klarar man av det.


OLGA
Det skall vara jämna tal på maskorna.
Lägg upp 64 maskor och fördela dom på 4 stickor. Sticka två första varven avigt eller pärlstickning. Så blir det en kant som inte rullar sig.

Och så börjar mönstret. Sticka två första maskorna rät tillsammans i bakre maskbågen. 5 maskor rätstickning, omslag, 2 maskor rät, omslag, 5 maskor rät, två maskor rät tillsammans i främre maskbågen.

Fortsätt varvet ut.

Följande varv rätstickning. Så fortsätter man tills skaftet är tillräckligt långt.


Sedan blir det ribbstickning vid vristen. Där kan man minska maskantalet med att låta bli att öka sista gången man stickar mönster. Så får man 14 maskor/sticka. I mönstret hade dom stickat 16 varv ribbstickning.

Sedan stickar man helt vanligt hälen.

Utanpå foten stickar man ribbstickning. Det ger fin passform och ser trevligt ut. Men det är ju smaksak:)


PULLAN
Och så till Pullan-sockorna. Här är det inte 100% säkert att allt stämmer, för jag har bara stickat som jag tror att det skall vara:)

Modell-sockan hade 48 maskor, dela jämnt på 4 stickor.
Sticka ribbstickning 4 cm. Nu skall det ökas 2 maskor, för mönstret skall vara delbart med 5.

Ett varv med 4 räta och 1 avig.

 Så kommer mönstervarvet: 1 omslag, två rät ihop i bakre maskbågen, två rät ihop i främre maskbågen, omslag,1 rät.

Så fortsätter man varvet ut.

Sedan blir det 5 varv med 4 räta och 1 avig.

Och sedan åter mönstervarvet.

När skaftet är tillräckligt långt minskar man till 48 maskor igen.


Nu förstår jag varför man inte alltid fattar stickbeskrivningarna......fattar nån det här svamlet så är ni inte så dumma:)

Jag frisäger mig från allt ansvar....nervsammanbrott och gråa hår får ni ta på eget ansvar!!!!


8 kommentarer:

  1. tack, ska jag prova :)
    jag stickar juh alltid bara "vanliga, tråkiga" sockor!
    kraMyz

    SvaraRadera
  2. Tackar och bugar, nu blir det sockstickning.

    SvaraRadera
  3. Kul me nya mönstret.Tack. Pullan e ny for mig :)

    SvaraRadera
  4. Tack för hänvisningen till din sida. Nu skall jag göra Olgasocka

    SvaraRadera
  5. Inte var Pullan-sockans beskrivning nå svår att förstå :) Stickade ett par och de var roliga att sticka, men jag stickade endast 3 varv 4rät1avig emellan så mönstret blev tätare. Snygga blev de o :)

    SvaraRadera
  6. Så roligt att det gick att förstå min beskrivning, jag tycker också om att sticka Pullan-mönstret.

    SvaraRadera
  7. Vilken storlek på strumpstickorna använder ni? Trä-eller vanliga stickor

    SvaraRadera
  8. Oj, det var en knepig fråga. Jag tror att det var 3:ans eller 3 1/2 :an. Det beror på handlaget. Jag använder mest vanliga, håller i så hårt att dom blir helt krokiga:-)

    SvaraRadera