söndag 25 september 2011

I skogen fanns dom ju...

..svamparna!  Alla har talat om hur mycket svampar det finns i år! Men jag har då inte sett några.... Nå, igår for jag till skogen med en väninna. Och visst finns det trattisar och andra roligheter som man inte vet vad dom är.

Först trampade jag nog mest ner dom när jag inte hade fått "trattisögona" opp:) Men sedan kunde man knappt ta ett steg utan att se nya fina svampar!

En halv korg blev skörden. Mera fanns det men när jag fick veta att VARJE svamp skall delas när man rensar tyckte jag att det fick räcka till för den gången.

Men så fick jag också veta att dom i Naturväktarna hade sagt att man skall dricka ett glas vin medan man rensar skörden:) Strax blev det roligare!

Lite oklart blev det om dom menade ett glas per svamp eller....Så för säkerhets skull drack jag lite till på kvällen!

Skörden på tork!

Rensat och klart!
Inte en enda spindelskivling hade irrat sig med i korgen! Man lär ju ska kunna äta sådana EN gång. Hmm..Bättre att låta dom vara i skogen!


Så fina färgklickar!

Grönt är skönt!

3 kommentarer:

  1. Inte delar jag trattisarna ... de stora drar jag isär men då skall de vara stora. Det man inte ser mår man inte dåligt av? Fina bilder.

    SvaraRadera
  2. Fina skogsbilder...

    Ska ni äta bara svamp hela vintern,
    fast du drack ju hela vinterns vin ranson igår så...;)

    SvaraRadera
  3. Det är härligt i skogen fast jag får ju aldrig upp blicken för trattisar...Fin skörd du fått!

    SvaraRadera