söndag 23 januari 2011

Mormors matta!

Nu är jag definitivt en tant!

Sitter och virkar mormorsrutor till halva natten en lördag och kan inte tänka mig nånting mera lockande:)
 Så fick jag ännu vänta för att få ut mattan från bykmaskinen. För det var ju otänkbart att lämna tovningen till följande dag!

Måtten på mattan före tvätt  80 x 60 och efter tvätt 78 x 56.
 Jag var nog mest rädd att den skulle krympa till pannlapps storlek...

Vikten 450 gr
 Alltid minskar det lite i lagret.

Jag har använt alla möjliga sorts garn men i beskrivningen använde dom Novitas Huopanen och 10:ans virknål. Beskrivningen från Novita Våren 2011

Jag använde 5:ans virknål. Och garnen hade jag ibland t.om 4 dubbelt. Beroende på tjocklek. Man märker inte hur ojämnt det är bara man har tovat den.
Mattan före tovning
Färdig!
 Nu har jag vilda planer på en större matta! Men den här gången måste jag nog testa att dom garn jag använder faktiskt tovar sig.

8 kommentarer:

  1. En stolt tant - men vad gör det =) Fin matta, alldeles för fin, skulle inte våga gå på den när jag vet att de är sånt arbete bakom den färdiga.

    SvaraRadera
  2. Härligt! Jag tittade också på den där mattan, men tänkte att jag måste nog klara av en del UFO:n först. :)
    Och klart att man skall virka en lördagskväll, vad annat finns det att göra på landet? Om man inte går på kalas, som jag gjorde igår.

    SvaraRadera
  3. Hej jag råkade slinka in på din blog och kvar blev jag ett tag och läste och skrattade.Jag kommer definitivt återkomma. Vilken fin matta du har gjort den är nästan lite för fin för att gå på häng upp den på väggen istället. Ha det gott/ margareta

    SvaraRadera
  4. Så fin och vilken bra idé att filta den så den blir av mattkvalité.
    med hej fr. Tant Kofta

    SvaraRadera
  5. Jag vill oxå virka en matta! Men först ska pläden bli klar.... ;o))

    Sen så undrar jag om du/ni tänker delta i RehuRaisios resa 8-10/2??? Om du ska delta kan du väl skriva till min mail som du hittar när du klickar på MIN PROFIL. För då skulle vi ha en möjlighet att träffas... ;o)

    Hälsningar från Tina i Tinasstuga

    SvaraRadera
  6. Tant. Det är väl inget fel med det? En snäll tant, min tant, fin tant, glad tant ... nej, det är inget fel på tant!

    SvaraRadera
  7. Mycket vacker!
    Jag älskar att vara tant och har alltid gjort det!
    Och tack för besöket på min sida och roligt att du gillar mina bilder!
    Kram Kyllikki

    SvaraRadera