torsdag 20 december 2012

Godaste laxkransen....

...i hela världen!

Nåja, kanske det var att ta i lite väl mycket:)

Men denhär kransen är att absolut MÅSTE på vårt julbord...och midsommar bord...och påskbord...

Alltid när det skall vara lite festligare passar den in!

Tänkte ge receptet nu, om nån eventuellt vill prova på nåt nytt till julen. Själv lagar jag den först den 23:e så nu blir det ingen bild.Receptet fanns i en Pirkka tidning för länge sedan.

8 gelatinblad
2 msk vatten
4 medelstora ättiksgurkor
ca 150 gr kallrökt lax ( i receptet använde dom gravad lax) Jag brukar använda ca 300gr lax:)
2-3 vitlöksklyftor
1 burk gräddfil (200 gr)
1 burk creme fraiche (150 gr)
1 tsk socker
1 tsk citronpeppar
2-3 msk hackad dill
2 dl vispad grädde

Blötlägg gelatinbladen 5-10 min, kläm bort vattnet och smält dom i hett vatten.

Hacka smått gurkan och laxen.Pressa i vitlöken.

Tillsätt dom övriga ingredienserna och den vispade grädden vändes ner tillsist.

Häll massan i en kransform som först sköljs med kallt vatten.

Låt stelna i kylen minst 8 timmar.

Doppa formen nån sekund i hett vatten innan du stjälper ut den.

Serveras med kokt potatis.


Jag har en Tupperware kransform som man kan ta ur mitten på, den passar ypperligt att laga kransen i. Men eftersom jag alltid lagar dubbel sats...vi är helt galna i den här rätten...brukar jag lägga plastfolie i en vanlig avlång kakform för att få allt att rymmas. Den tar inte så mycket rum i kylen.

Också mycket gott med surbröd eller Junta limpa...och en kall öl:)

Bevars vad jag blev hungrig nu!


2 kommentarer:

  1. Oj va jag väntar på att få äta det den 25 hos mamma! Funderade lite på om man skulle laga det till nyåret oxå :)
    Ha en skön jul! Önskar vi alla i Boxen ;)

    SvaraRadera