torsdag 14 januari 2016

Vedförrådet färdigt!

Redan för lääänge sedan började Mästarn och jag planera hur det skall bli bredvid vedspisen. Helt klart har det varit att jag skall ha en avställnings yta bredvid spisen. Men hur skall väggen mot spisen förverkligas.

Mästarn frågade hur jag hade tänkt mig...och då började jag planera vilt. Jo, man gjuter en platta och klämmer in rostiga knivar och gafflar i kanten...så att det blir som en bård. Och så lämnar man hela härligheten med rå betong yta. Helt fantastiskt...tyckte jag:)

Jag var nog den enda som tyckte att det var en fantastisk idé!

Mästarns min när jag förklarade hur vi skall göra borde ha fotats....han formligen slet sig i håret och rullade med ögonen. När han lugnat sig lite fick jag en utförlig förklaring varför man INTE kan göra så...och mina rostiga bestick får jag hänga upp på muren...

Så nu har vi en enkel konstruktion med två järnstavar som bär upp bordsytan, på väggen en list. Luftspalt mellan vedförrådet och spisen. Armeringsnät mot järnstavarna, så att inte veden far mot spisen. Enkelt och praktiskt! (fast min idé var finare)

Fina vedförrådet!

Gamla golvbräder från utevinden...


...som blev fin avställningsyta!
 Idag har jag gjort sån mat som jag aldrig tidigare försökt mig på. Potatisplättar och baconröra. Hade överblivet mos i kylskåpet, så tänkte att jag skall testa hur det blir. Dom gjorde potatisplättar i Strömsö, och det var ju lätt som en plätt. Man skulle ju kanske kunna följa receptet nån gång men helt ätbara blev dom. Smeten skulle vara ganska stadig....min var jätte lös för jag hällde i mjölk. Det skulle man inte alls göra:)

Mos, ägg ,salt,peppar och lite vetemjöl. Och mjölk...om man vill göra som jag gjorde.

I bacon röran skulle blandas knaperstekt bacon,creme fraiche, philadelfia ost, salt, peppar och finhackad rödlök. Och jag ändrade förstås lite och tillsatte lite gräddfil för att få en lite lösare röra.
Potatisplättar..

...och baconröra...ser inte gott ut..men är nog gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar