lördag 14 maj 2011

Talko!

Snart blir det vedtalko! Fast jag undrar om alla vet vad en talko är!

I Finland är det ett vanligt fenomen att vara på talko.Men hur månne det är i Sverige? Vad kallas det där, talar ni om talko också?

Kanske jag måste förklara vad ordet betyder. Det uttalas "tallkå" och mänskorna samlas för att arbeta tillsammans utan ersättning och med glatt humör. Endel börjar t.o.m sjunga av blotta glädjen av att få arbeta:)

Vår Marthaförening har varje vår krattantalko vid Bystugan. Vi belönar oss själva med lite kaffe med dopp när arbetet är gjort. Och det är nog enda ersättningen man kan räkna med.Alltså att få nånting att äta och dricka.

Vi har blivit lovade att få vårt "Wed Widunder" i nästa vecka. Eller vi får inte Widundret, Det kostar nog så mycket att det blir grötdiet nån månad framöver.

WW skall göra vedarbetet till rena barnleken! Den kapar och klyver och transporterar veden på transport band dit man vill ha den. Jag tror bestämt att den kokar kaffe på pausen också:)

Men den radar inte i pallar. Och det skall vi ha! Så nu tänkte jag sprida glädjens budskap!

 Den som vill får komma och rada ved!!!!


Det här är bara en bråkdel av veden! 

Jag kan meddela närmare när det blir aktuellt! Utlovas grillkorv och öl när det blir hasi!

Nå, nu var det igen nån som höjde på ögonbrynet! Måste väl snart skriva en ordbok!

Då när ett arbete är helt slutfört och klart. Då är det HASI

Nu visste ni det!

8 kommentarer:

  1. *skrattar*
    Nog har man varit med på en å annan talko....

    Och just nu skulle jag vilja samla ihop folk till å röja på min gård. Men jag täcks inga göra det.... Alla tycker att jag har så mycket fritid att jag ska klara av det själv... ;o) Och i viss mån har dom rätt....

    Men bodde jag närmare dej så skulle jag med glädje komma och stapla ved och även plocka sten. Bara för gemenskapens skull... Och kaffet.. ;o))

    SvaraRadera
  2. Jo och jag skulle gärna komma och röja på gården! För det är så mycket roligare när man har sällskap.

    SvaraRadera
  3. Vad trevligt! Skulle dyka upp om det inte vore för mig rygg, hum ... ;)

    SvaraRadera
  4. oj haha,, du har mycket jobb på G.. Nu är det nog länge sen jag va på na talko..då man va yngre så va det nog talko lite varstans,, tex vid potatisopptagning o höbärgning..Ja fy ved är dyrt om man inte har skog själv..vi får oxå äta mycke gröt för vi ha vari o köpt en ny traktor...Du får ta en öl o grillakorv för mej..sku jag ha vari 600 km närmare sku jag ha komi...ha det bra..kikka

    SvaraRadera
  5. hasi ha jag inte hört förrut.. vi säger då he ji fääärdit..

    SvaraRadera
  6. ja vi har både gödsvin o köttdjur.. Gubben o jag har gödsvin..har haft suggor men så sadla vi om o börja bara ha gödsvin för ca 5 år sen..o pojken har köttdjur..de kalvar nu som bäst..o det är ju skönt då kalven sköter "mjölkningen"..så vi hjälper varandra..ikväll ha jag hjälpt honom med AIV annars är det gubben för det mesta o jag sköter grisarna.Men gubben är o sår ännu o kommer hem ca 24.oo.. o visst får vi hoppas på 2 finaler..men kanske mera på hockey då...

    SvaraRadera
  7. Hmmm jo rada ved kan jag nog minsann eftersom jag vuxit upp på bondgård, men jag tror nog att det är litet väl långt till dig....jag kommer när jag blivit pensionär och har tid å stanna några veckor ;-) ;-)

    SvaraRadera
  8. Du är hjärtligt välkommmen, pysselfarmor:)Vi har t.o.m ett gästrum så du behöver inte sova bredvid vedhögen!

    SvaraRadera