söndag 25 maj 2014

Heeela dagen lång...

...och då menar jag faktiskt HELA! For till Huset 8 på morgonen...och kom hem 8 på kvällen.

En liten paus höll jag när dootern kom på besök. Var hemma en stund då och äta...och umgås lite.

Klöv ved och rensade ogräs mm. Vedklyven fick ett lustigt morrande ljud (bara för att den hade för lite olja)så vi bytte olja i den med Gubben. Ändå ville den morra ibland men det berodde nog på överansträngning:)

I bruksanvisningen stod det nog hur grov ved man får klyva med den...men vem bryr sig! Så jag tog kanske en aning för grova klabbar...
"He ska ga" sa Tilda!("det skall gå" övers.)
Kåda upp till öronen hade jag, så det blev en smör-smörjning före duschen! Nog vet ni ju det att smör är det bästa sättet att få bort kåda.

Stora förändringar hade skett medan jag var borta!

När jag såg ut mot betesåkern såg jag lustiga djur. På nåt sätt såg det bekant ut...men vi har ju gjort av med dylika kreatur...växer dom upp ur gräset??!!

Nä, det är så att Bonden låter en annan ny bonde i byn hålla sina kvigor på bete där. Bra, för annars skulle buskar och träd snabbt erövra allt.

Liv...
 På väg in såg jag fina ballerina lärkträd. Bonden blev störd på dom nedersta kvistvarven när han klippte gräset...nu går det bättre. Och träden ser ut som om dom skulle hålla upp kjolen:)
Luftigt blev det.
 Och inne gapade ena salshörnet tomt( bara dammet var kvar)Mästarn har fört sin soffa till sitt blivande hem. Nu kanske det går att få lite ordning på det rummet.
Hastigt och möblera om nu...

2 kommentarer:

  1. Så uttrycket, när katten är bort osv, stämmer ännu

    SvaraRadera
  2. Jo, snart vågar man int fara bort alls:)

    SvaraRadera