onsdag 15 december 2010

Bondmorans STORA bak!

Tur att jag är så anspråkslös,annars skulle någon kunna ta detta för skryt. Jag har bakat hela dagen lång. Resultatet är ca. 50 semlor, 4 jästbröd, en kryddkaka, en blåbärspaj,en plåt med chokladrutor. Glasyren till rutorna kan jag inte koka ännu för jag har ingen grädde hemma.Och muscovada sockret var stenhårt så jag måste blöta upp det innan jag kan koka glasyren.

Oj, vad det låter präktigt!!!

                                                Recept på världens enklaste kryddkaka:  

                                           Rubankaka ( namnet har nån historia som jag har glömt)
                                                                2 glas surmjölk ( 1 glas= 2 dl)
                                                                2 tsk soda 
                                                                1  1/4 glas socker
                                                                1 dl sirap
                                                                2 tsk kanel o. 1tsk nejlika
                                                               3 glas vetemjöl
                                                              200 gr smör smältes och rörs i smeten
                                                               + russin efter smak ( jag lägger inte i )
                                                    Rör bara allt i den ordningen och grädda i 200 grader ca 40-45  min.                         
Fullt kaos!
   
Dagens saldo förutom chokladrutorna som är i ugnen ännu
                                                         

6 kommentarer:

  1. Alltså du har större bak än jag idag!!! :)))

    SvaraRadera
  2. mums...skulle behöva...men inte idag :p

    SvaraRadera
  3. Blir lite sugen på bak när jag ser dina bilder.. Men eftersom jag inte äter mjöl så får jag vackert stå över ;o))

    SvaraRadera
  4. Kära nån, jag dukar under. Varifrån får du all din energi? Jag orkar inte ens ta fram stickorna. Men hör och häpna. Jag fick iväg julkorten idag i alla fall.

    SvaraRadera
  5. När bakade jag sist? Minns inte.

    SvaraRadera