lördag 11 december 2010

Ekbark och julbrådska!

Men lite har jag ju rustat till jul!
I ett tidigare inlägg berättade jag om en kalvning som jag ville fota,men kameran var förstås inte samarbetsvillig just då. Nu har mamma ko lite illa i magen. Vi gav ekbark och Ph- balans preparat åt den. Så allt borde ordna sig.
Men jag kom ihåg en sak när jag blandade till ekbarken. En granngubbe hade en gång lite problem med magen. Det var en bonde. Han tänkte som så att när det är så bra åt kossorna med ekbark, så borde det nog hjälpa åt honom också!Så han tog lite av ekbarken, se bönder är ett speciellt släkte .Nå, han lever nog ännu men magen blev inte botad av den medicinen.Månne det kan vara lite skillnad om du har en mage eller fyra!!!

Ja, det där med julbrådska. Den hittar inte hit. Jag blir så lugn och harmonisk av att sticka julkalenderstickningen att jag försover mig från kvällsmjölkningen. Gubben fick komma in och väcka mig, när jag inte började synas i ladugården.

6 kommentarer:

  1. Vilken fin julbonad!

    Ibland önskar jag att man hade en kamera i pannan så man inte missade de gyllene ögonblicken, men man får spara dem i minnet istället.

    Jag tinade några ankor i bastun idag, det kom jag på först i efterhand att jag borde ha fångat på bild.

    SvaraRadera
  2. Tummen upp för dej som kan koppla av så här före jul!! ;o)

    Minns att mamma alltid smörjde in sina värkande kroppsdelar med "häst-liniment".....??! Dom som säger sej veta säger att det fungerar.. Månne??

    SvaraRadera
  3. Och vem har inte använt den där salvan för juver? Åtminstone använde min svärmor, som förr hade kor här på gården, den. Salvan verkade bota allt möjligt. Minns inte vad den heter och om man ännu får den i apoteket?
    Undrar förresten om jag borde blanda bark i brödet? :)

    SvaraRadera
  4. Kul att du hittade till min blogg så jag kunde få hitta till din.
    mvh Lena

    SvaraRadera
  5. Att man försover sej från morgon mjölkningen det kan jag förstå men kvälls.... nu skulle det behövas lite stress hör jag. Ta och besök grannstadens största varuhus en lördag e.m. (rena rama hysterin)

    SvaraRadera
  6. Stackars kossor & gå med fyllda juver =) Tur karl har koll :o) Lätt att man låter sig drömmas in i stickning.. Vilken fin paradhandduk du har! Min mamma har ett par som hon sytt själv, jag har ingen hylla så jag får nöja mig med fina linnehanddukar över ungshandtaget 0) Må gott & Trevlig 3:e Advent!

    SvaraRadera