fredag 2 december 2011

Sura miner...

...förväntas idag! Har lagat god mat! Hela huset doftar:)

Men ingen i detta hem får äta av den goda maten!! 

Vi har Martha julfest ikväll och flera år har vi sportat med knytkalas modellen. Det var min tur att ha kötträtten i år.

Stekte grisfilé skivor som sedan varvades med konserverade päron skivor. Utanpå detta smulades en Musta Pekka ost och en burk färskost. Vanligtvis vitlöks, men nu valde jag gräslöksost. Sedan en burk grädde och kanske lite salt eller aromsalt efter smak.

Och ett varv i ugnen så att allt baddar till en smaklig anrättning. Enkelt och gott! Receptet från ett TV program för många år sedan. Namnet är "Herrojen herkku" på svenska "Herrarnas delikatess".

Men nog smakar det bra för damer också:)

Flottet dryper bara....
Nog får husfolket mat ändå...gårdagens rester och ärtsoppa från frysen...




7 kommentarer:

  1. Men ååh så gott! Tack för receptet!
    Tur att husfolket får ärtsoppa så dom blir mätta med :)
    Ha en trevlig julfest!

    SvaraRadera
  2. Gräddigt och gott! Den ska jag göra, men inte tala om för min sambo vad det är jag har i den
    ;-))
    ha en härlig kväll!

    SvaraRadera
  3. Ett toppenrecept för en lchf:are. Tack!! Det ska provas på nångång.

    SvaraRadera
  4. Är det försent att skriva in sej i er marta-förening ;)

    Det där skall lagas hos oss också!!

    SvaraRadera
  5. Nam och mums, fastän jag inte numera (på de sista 15 åren) ätit något kött alls!

    Oj, så mycket du hunnit med, sedan jag senast besökte dig!

    Önskar dig en trevlig andra Advent!

    Kraaam!
    -Pia-

    SvaraRadera
  6. Gu´ så gott det ser ut. Ärtsoppa är inte fy skam heller. Kram Eva

    SvaraRadera
  7. Stackars, stackars familj när du för bort godsakerna. Men till skillnad från här så får de ju ändå mat! :)

    SvaraRadera