tisdag 1 maj 2012

Första maj...

...och jag har varit riktigt flitig!

 Invigde röjnings arbetet ,och en kokad kräfta är nog blek i jämförelse mot vad jag var efter två timmars röjande.

Hur i all sin dar har konditionen kunnat bli så urusel på nån ynka månad?

Och så hade jag problem med att starta sågen...tills jag kom ihåg att man skulle trycka på supen:)

Så har jag planterat en rhododendron som jag fick i gåva igår kväll.

Och för en stund sedan var jag till gravgården och grävde bort två granstubbar.Och dessutom riktade vi upp gravstenen som hade börjat luta oroväckande. Hade mina häftiga väninnor med som hantlangare:)

Där skall den må sig, i lä från nordan vinden!
Maten jag bjöd på igår lyckades riktigt bra! Som förrätt varma smörgåsar. Ur enkelt recept. Rostbröd som man smörar, och jag bredde lite senap på också.På med skinka och en ananasring som man fyllde hålet med jordnötter. Och jag pepprade lite. Riven ost på. Och så i ugnen.
En kvarbliven smörgås som jag åt idag.

Glömde ju att fota igår.

Som varmrätt en självkomponerad anrättning " Tildas Hot-Shot broiler" 

Man marinerar naturella broilerfileér i en blandning av rivet skal av apelsin, apelsin bitar, soyasås, rypsolja, lite honung. Och sedan pepparblandningen Hot-Shot. Om man inte har den kan man använda svartpeppar, cayennepeppar och salt. Jag lät fileérna ligga nån timme i lagen. Tillsatte lite vatten och en liten bit buljongtärning innan jag satte formen i ugnen. Ja ,och riven ost på. Man behöver inte smutsa ner flera kärl för jag lade allt direkt i ugnsformen. 

Som tillbehör hade jag kokt ris och grönsallad. Jättegott!!!

Det här är mitt 400:de inlägg...borde man kanske fira det. Men jag har inte fått memoarerna från tryckeriet ännu....







2 kommentarer:

  1. 400 inlägg....det låter som du är flitig !!! Gott att äta bjuder du på rododendron som kommer att förgylla din tillvaro i trädgården.
    Ha en skön dag ! Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Grattis till 400! Klart det borde firas. Jag har redan champagnen i kylen och faktiskt kvar lite mjöd ännu trots att jag delade ut en massa flaskor i både Ekenäs och Borgå! :)
    Vi hade inte munkar alls hos oss, men det gick att fira ändå! :)
    Smart det där med nötter i ananasringen. Måste lägga bakom örat. Själv brukar jag köra med gurksallad eller någon salsa på brödet innan skinkskivan åker på.

    SvaraRadera