fredag 11 maj 2012

Kalvdans..

..på ENDA riktiga sättet! Ursäkta nu bara Strömsö kocken & co. Man blandar inte i grädde , socker och kryddor i råmjölken. Men inte kan ni ju rå för att ni inte visste det:)
 Det enda som skall tillsättas är vatten och salt. Till en liter stark råmjölk blandas en halv liter vatten och en tesked salt(helst grov salt, det är godast) Och sedan i ugnen tills det har gräddats färdigt. Vattenbad behövs inte. Knappa 200 graders ugn och man ser nog när det är färdigt. Har aldrig sett på klockan hur länge det skall gräddas.
Sedan kan man använda socker och kanel när man äter. Och djupfrysta blåbär är smaskens att blanda i, i het kalvdans Mmmummsss...

ÄKTA kalvdans!
Men smaken är ju som bekant delad som baken. Nu vet ni hur det BORDE göras

4 kommentarer:

  1. Ja, så ska kalvdans göras :)

    Ha en fortsatt bra fredag, jag fryser o väntar på att bonden M ska komma in så vi slipper o handla. Jag har så sjuka händer nu, så jag far ej ensam o handla maten....

    Kramen

    SvaraRadera
  2. Nåja, jag visste ju det att andra gör på "rätta " sättet också:) Det är ju för eländigt för dig med så sjuka händer:(

    SvaraRadera
  3. Det var länge sedan jag åt ocg faktiskt gjorde kalvdans själv. Det var då man hade kor i granngården. Det är jättegott. Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Gu' så gott! Jätte jätte längesedan jag åt detta mums!

    SvaraRadera