fredag 28 juni 2013

Bondmooran goes....

...språkguru:)

Att det skulle bli intressant att börja arbeta på mejeri gissade jag nog....men att få uppleva språkbad en hel vecka var nog en överraskning!

Denhär veckan arbetade jag på skivavdelningen, och det gjorde också franska flickan A. Hon är utbyteselev och skall jobba hela sommaren i Mejeriet.

Vi var båda lika okunniga, men lärde oss nog ganska snabbt ( fast A var nog snäppet duktigare...men hon är ju så ung)

Jag försökte få fredagen ledig....har ju ett hus att undersöka!

Men det gick inte alls. Dom behövde mig som tolk:) Fredag är städ-dag på avdelningarna.

Och A, som talar franska och engelska, skulle ha blivit ensam med K som talar bara finska. Och det lyckas inte när det gäller ett jobb som man aldrig har gjort.

Så nu kan jag kalla mig tolk:)

Den som har hört mig tala engelska vrider sig väl av skratt i dethär skedet.
Men det gick hur bra som helst. A frågade på engelska av mig, jag frågade på finska av K och berättade sedan på engelska åt A. Jag har skapat många nya ord som säkert skulle berika det engelska språket...om jag skulle komma ihåg dom.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar