fredag 21 juni 2013

NU är vi övertygade!!!!!!!!!!!!!!!

Vi skall INTE ha kuddor mera!

I onsdags släppte vi ut dom på grönbete.

En kviga gjorde en tvär U-sväng och försökte fara upp på foderbordet...med gubben hängande efter sig. Han fick en rejäl bula på handen. Hela handen är vackert mörkblå för tillfället. Färgen lär bli finare ännu:)

När vi skulle ta in dom totalvägrade 2 kräk att komma in. Den ena var en gammal ko, Hallon, som har gått ut och in i många års tid. Den andra var en kviga. Vi höll på en timme innan vi gav upp och lämnade ut dom.

Följande morgon kämpade vi igen med dom, med samma resultat. Hopplöst!

Igår kväll blev det en till som vägrade. Men nu gav vi oss inte. Jag mjölkade dom som var inne och så fortsatte vi med dårarna. Tillsist fick vi dom i samlad trupp instängda i ett förråd och därifrån in i ladugården. Och ut far dom nästa gång när det står en bil och väntar ytterom dörren.

På dom 34 år jag har varit bonde har jag aldrig upplevt såna dårar! Så man blir nog övertygad om att vårt beslut att sluta är det enda riktiga!

Dom snälla, lugna som får vara ute:)

GLAD MIDSOMMAR!



3 kommentarer:

  1. Det finns inte finare sommar bild än en hjord kossor på grönbete!

    Och det finns inget värre än att ta dom till åkern och tillbaka.

    Kossan är det mest envisa knipsluga jäkeln när det gäller att jävlas med folk ;)
    Minns att jag en gång stod och svor högt och ljudligt vid åkerkanten åt ett kräk i tiderna...- s*tans kuddo jag skall äta upp dej i vinter!
    och just då måste då en sommargäst cykla förbi....
    bra p.r åt jordbrukaren i byn...

    Ha nu en skön "juhanni" iallafall!

    SvaraRadera
  2. Ska ni sluta?? Ska ni gå i pension?;Vi har oxå hållit på länge..det blir33 år nu i okt.o visst tycker man att det blir tungt o man skulle vilja sluta..men nu ska vi börja mjölka då blir det att hålla på ännu en tid.Ha en bra midsommar!!

    SvaraRadera
  3. Vi har generations skifte på gång! Son J tar över gården, gubben blir pensionär och jag skall ut i arbetslivet...om jag får nåt arbete:)

    SvaraRadera