lördag 16 februari 2013

Blåbärs paj!

Tack, Maria för att du frågade efter paj-recept!

Nu hade jag ju orsak att baka en för att få fotat den:) Var tvungen att fota den ögonblickligen när jag tog den från ugnen, för dootern stod bredvid med fatet i handen!

Gott gott!
Bärpaj

150 gram smör
1 dl socker
1 ägg
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Rör smör och socker, blanda i resten. Platta ut i formen.

Häll på bären

Fyllning: 2 dl gräddfil
1/2 dl socker
1 ägg
1 tsk vaniljsocker
1/2 l bär(el. konserverade persikor)

Allt blandas tillsammans och hälles på pajen.

Grädda  200 grader/30 min

Det här receptet har hängt med säkert 30 år. Variations möjligheterna är många. Man kan använda olika sorters bär och frukt. Jag lade frusna blåbär.


2 kommentarer:

  1. Receptet kom som på beställning, satt just och fundera att vad skall jag baka och blåbär har jag i frysen, TACK.
    Kram, Monica från MINA TVÅ HEM

    SvaraRadera
  2. Tack snäll för receptet!
    Nu skall här bakas...
    Ha e trevlig fortsättning på helgen!

    Kram Maria

    SvaraRadera