lördag 6 september 2014

Idag...

...har jag fnattat hit och dit!

Började med att måla fönstren igen att varv.

Sedan blev det grävning mellan stenarna....alltså , inte ett enda spadtag utan att det kom en sten emot.

Gräver ner vattenrör som vi sedan kan dra elkablar via. Det blev ju bortglömt ifjol att vi behöver lampa och eluttag vid parkeringen. Först från lidret till bastun...sen från bastulidret till jordkällaren. In via källarvalvet och därifrån sedan till slutmålet framför parkeringen. Hur enkelt som helst:)

Kabelgömma
 Passade på att riva bort lite plåtar när jag nu råkade vara bredvid en plåtbeklädd vägg. Vad lära vi av detta....sätt aldrig plåtar på väggarna!!!!

Plåtarna har gjort sitt...helt mögligt.
 Fick sedan hjälp av Manda med att sätt fibertyg på källarvalvet. Det är ju så glest i kanterna att kattor mm. fritt kan fara in dit. Men inte mera. Utanpå fibertyget kommer isoleringen...det blir så snyggt och städigt!

Kattsäkert källarvalv

Rören på plats

Om ni undrar varför rören skulle in via valvet...det var kortaste vägen. Och så skall jag ha belysning till jordkällaren också.

Utifrån såg det inte så snyggt ut med vitlysande fibertyg, men det avhjälptes med lite stenar.



 Sista stumpen rör nergrävt.Sedan skall det bli en rejäl grop för belysnings stolpen...men det fick bli till en annan dag.


Så fyndade jag lite idag.

For och tömma skottkärran till bergskanten...och vad ser jag....jo, potatisplantor bredvid en sten. Jag vet med säkerhet att jag inte har satt potäter där.

 Men så kom jag ihåg att jag hade en låda med potatis som jag tömde ut. Det kom inga groddar på dom, så jag trodde att dom hade fått för kallt i vintras. Men dom hade helt enkelt hållit sig så bra att det tog så lång tid innan dom fick groddar. Vilken superbra källare vi har!

Kompakt odling:)

Lite för tätt mellan plantorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar