lördag 18 februari 2012

"Våj våj tåm krääkin"

I natt var det igen en kalv på vift i ladugården. Den stod mitt på foderbordet när vi kom till morgonmjölkningen.

Sågspånsämbar omkull och allmänt råddigt överallt. Kuddorna smutsigare än vanligt när dom har haft en orolig natt. 

Jag börjar på allvar misstänka att våra kräk har fått kängurugener...dom ser nog helt vanliga ut men är otroligt bra på att hoppa och sparka. Kalvkättarna har rätt så höga kanter men över hoppar dom eländena ändå.

Och en kuddo tar nog priset! Har kämpat med den sedan lite före julen då den kalvade för första gången. I allmänhet brukar det räcka med att man dom första mjölkningarna borstar dom lite. Och sedan brukar  dom fatta att man skall stå stilla så går det bra.

 Den här hoppar fortfarande! Har provat på alla metoder...dubbla sparkjärn....rep spänt bakom frambenen, då kastade den omkull sig...krafsa mellan öronen och vissla,då fick jag den 3 ggr mjölkad.

 Men nu har jag kommit på ett sätt som lite hjälper. Sparkjärn och ena frambenet uppbundet och huvudet uppbundet.Den kan ändå sparka, men bara jag trycker mig med hela vikten emot den (bra att ha lite massa) kan det lyckas utan att maskinen lossnar. Utom i går när den fick loss alla slangar och nånting lossnade inne i själva aggregatet. Till all tur fick gubben det fixat! 

Har haft benen vackert blåfläckiga av alla törnar. Snyggt i det skedet när det börjar skifta i grönt...

Se långtråkigt blir det inte!


4 kommentarer:

  1. Måst no säga att guttilycko blev det ingen bonde av mig. Städningen är int nära så farligt. Och för den delen så tycker jag inte om grön färg heller.

    SvaraRadera
  2. Ja int avundas jag dej, men uppfinningsrik o envis är du:)

    SvaraRadera
  3. men oj vad hon måste bindas upp/fast och ändå fixar hon det hela....kämpaglöd har hon - en rebell ;-))
    är hon kittlig? Inte för att jag hört talas om en kittlig ko men man vet aldrig

    SvaraRadera
  4. Javisst kan dom vara kittliga men jag tror att det är morfars-eller farfars arv. Endera av dom är kända för att ge tokig avkomma!

    SvaraRadera