onsdag 3 augusti 2011

Gaffelvirkning!

Jag gick med i gruppen Online virkcafé och där fanns det några som var intresserade av min gaffelvirkade tröja. Mönstret är från Suuri Käsityö tidningen 4/2010.

Skall försöka beskriva hur man gör den. Hoppas att det inte strider emot nån upphovsrättslig lag!!!
Garn:Bomull (Gedifra Fiorista Fino i beskr.jag använder Novita Alabama och restgarn av allt möjligt) 50gr= 115m
Virknål 5 mm (jag tog 3 mm)
 Gaffel Prym 60 mm ( min är 80 mm)



Till bakstycket virkar man 11 spetsremsor  som är  58 cm långa= 108 öglor .(Jag började av nån orsak laga 96 öglor, vill att det är delbart med 3 för jag virkar ihop remsorna 3 och 3)
Man kan också virka ihop dom 1 och 1, eller 2 och 2 om man  vill.


Själva modellen är mycket enkel, bara raka bitar. Bakstycket 49,5 brett och 58 cm högt.Då är det storlek 38-42. Men det är ju enkelt att reglera storleken. 
Till framstyckena lagar man 4 st 58 cm långa remsor och 2 st 49cm långa (90 öglor) 
Till ärmarna 8 remsor som är 33 cm långa(60 öglor) ärmens mått 36 cm bred och 33 cm hög.

1 kommentar:

  1. Så skoj. Jag har så länge tänkt prova gaffelvirkning... Men tyvärr är det så himla mycket jag vill!

    SvaraRadera