lördag 20 augusti 2011

Pyroman eller arkeolog?

Endera var jag nog i ett tidigare liv! Tänk att det kan vara roligt att gräva i jorden och se vad det kommer fram!
 I mitt fall är det för det mesta STENAR!  Och det är inte så illa.

Bredvid rosenbuskarna finns den gamla husgrunden. Grävde redan för många år sedan fram fina grundstenar.Kan inte annat än förundra mig över hur dom kunde hantera så stora stenar med dom medel som fanns på den tiden!! För grunden måste vara från 1800-talet eftersom huset blev bort från användning på 1920-talet.

 Nu fortsatte jag med att putsa bort mera jord. I något skede skall gropen utnyttjas till nånting trevligt (men det är ännu blott en dröm)

Hittade en rostig sked och en porslinsbit. Och lite järnbitar. Förr kastade man ju alltmöjligt i första bästa grop...

Jag har t.o.m sopat dom:)

Efter så svettigt arbete behövs lite avkoppling(och korv) Att elda i min ful-snygga kamin är en lisa för själen.Att se på elden tycker jag om. Så kanske jag har en liten pyroman i mig, eller så är det stenålders anor... antar att elden var viktig då..och stenarna:)


4 kommentarer:

  1. Spännande. Hoppas huset står kvar dina pyromantendenser till trots och korven var god. Tror jag ska satsa på knackkorv som litet kvällsmål för den där Lasses eldiga eller Lasses korvsenap från Åland är så god, så god att man nästan kan strunta i korven! :)

    SvaraRadera
  2. oj haha,, pyroman.. de kanske du va??; Men visst är det nått magisk över både eld o stenar.. jag tycker oxå om stenar..Skulle vilja ett helt drös på min tomt.. har haft en jättestor sten här förr..(70 talet)men då skulle ju allt bort..även stenar..så den blev bortförd.. Jag tror jag ha vart en hamster i mitt tidigare liv.. samlar ju på "allt skit".. ha en bra lördakväll...

    SvaraRadera
  3. Ja tänk vad de stretade och slet förr...porslinsbiten - var den snygg? Var det något mönster på den menar jag?

    Fulsnygg spis?!?! Den är jättesnygg tycker jag och jag är nog också pyroman eftersom jag alltid har en eld brinnande ute när jag är på gården i norr. Här i Tumba får man tyvärr tyvärr inte elda i trädgården ju...då blir det brasa inne i öppna spisen.

    Fortsatt skön och trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Aj det är så skönt att sitta och stirra lååångt in i elden... och korv är ju gott också.

    SvaraRadera