torsdag 11 augusti 2011

Tallar igen!

Grundförbättringen av by vägen började igår. En tall som växte nära vägen fick dödsdomen!

Tidigare när jag ännu iddes baka i storugnen tog jag alltid svipuriset från den tallen.
Då hade jag min mamma som sakkunnig rådgivare.
Men sedan när jag riktigt lärde mig hur man skall göra var det inte lika intressant mera.

Nog var den fin!
Tänk att det måste vara en stor Åkerman för att fälla ett litet träd:)
Himlen i morse! Rusade ut i regnet i nattsärken för att få den på bild:)

Har märkt långsmed åren att den trenden håller i sig, nämnligen att jag tappar intresset för en sak bara jag kan den ordentligt:) Sedan skall det komma nya utmaningar!

7 kommentarer:

  1. Fina bilder :)
    Det blir tomt när alla stora tallar försvinner..

    Du kommer nog att skrämma slag åt någon ännu när du svipar i särkken...

    Bilen min är ännu på remontresan,
    jag skicka J med sin arbetskaveri till jobb,
    och så tog jag hans bil. Rättvist eller hur ;)

    SvaraRadera
  2. så fiiin morgonhimmel..i nattsärken,,hihi Ja tänk att man inte kan fälla träd nå mera utan det skall va stora maskiner..hihii..Talalr är ståtliga träd.. så det blir säkert tomt då de försvinner.. du får ta o plantera några nya...ha de bra..

    SvaraRadera
  3. Va då skrämmer när jag springer omkring i särken!!???!! Nån sku ha en chans att få se lurviga rasben:)

    SvaraRadera
  4. har du lurviga rasben? Hahah,,Ja visst blommar det i min trädgård..jag har inga stora land.. men då en blomma ha blommat ut så kommer en ny.. Gubben sa igår,, vad ska du visa sen då de blir vinter,, hahah.. ja de kan man ju undra..jag ha inte haft bloggen nån vinter ännu...men jag får väl visa nå handarbete o bakning..o så all snö;O)

    SvaraRadera
  5. Svipuriset.... Hmm, där fick jag tänka till ordentligt *ler* Det tog ett tag innan ordet låg rätt i min mun.. Måste vara svipu - riset eller hur? Och då gissar jag att det är ris=grenar som svipu=svepts,svingats, ramlat ner från tallen..

    *håller tummarna för att jag har rätt* ;o))

    Grattis till den fantastiska nattsärksbilden!!!
    Den är verkligen fin....

    SvaraRadera
  6. Jag hade turen att vara och hälsa på syrran min när de faktiskt hände någo i byn. Och nu menar jag int att hon sprang omkring i särket.Tänkte snarast på tallen. Oj så de va "spännande". Vi stod som två justiinor och titta på när andra jobbade!

    SvaraRadera
  7. Ja, Tina du är nog lite på rätt spår. Svipu-ris är en tallris- kvast som man sopar askan från bakugnen med. Vi har ett special skaft i vilket man binder fast tall kvistar. Efter att man har eldat och tagit ut kolen från bakugnen sopar man askan med svipuriset som man doppat i vatten. Sedan är det bara att lägga in brödet för gräddning.
    Jag borde nog ha tolkning till svenska ibland:) Har ingen aning om det finns nån annan benämning för svipuriset...

    SvaraRadera