lördag 19 oktober 2013

Insjö och ugnsstekta stenar:)

Det är dagens tema!

Jag blev så glad imorse när jag hittade på dagens projekt vid Huset! Att inte alls fara dit är otänkbart!
Men att fara dit enbart för att elda känns meningslöst. Så slog det mig vad jag skall göra åt insjön vid infarten till tomten. För, fastän jag är mycket medveten om att vi bor i de tusen sjöarnas land tycker jag att denhär sjön är lite malplacerad!

Vattnet bara strittar när man vänder in till oss!
 Jag grävde en ränna till diket som börjar 6-7 meter från vår infart...
Rännan
 I den lade jag ett dräneringsrör....och täckte in det med sepel.


 Sedan fyllde jag groparna med sand....(som hade förvandlats till välling innan jag for hem)

 Om det inte blir bättre måste jag hitta på nånting annat.Kanske vi måste asfaltera infarten:)

 Mästarn håller på med väggarna. Nu ser man hur det skall bli. I tamburen lämnas en stockvägg synlig, och överom köks öppningen blir stockarna också synliga.

Dom här stockarna är så snygga...snyggare  än vardagsrummets stockar!

För att få maximal nytta med eldandet radade jag stekugnen full med tegelstenar. Spisen kallnar annars så snabbt när elden har slocknat. Så nu blir det ugnsstekta stenar alla dagar:)



Hårdsmält mat:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar