onsdag 13 november 2013

Bröd-katiska:)

Ingen har städat ordentligt sedan dootern gjorde det...och det är en tid sen!

Men smärtgränsen var nådd nu!

 Hastigt mattorna ut innan jag hann ångra mig...och arma stackare den som vågade komma nära innan allt var klart.( Gubben vågade sig in och äta, men han försvann ganska snabbt efter det.)

Karelska steken skötte sig själv i ugnen, och eftersom det går åt mycket bröd när vi är så många i huset blandade jag ihop en Eskils-deg.
Degen var nästan färdigt jäst när Manda droppade in och gav en rolig sak åt mig...en bröd-katiska (finskt ord för fiskredskap av nät) Hon visste inte att jag hade deg på gång...det var ett skojigt sammanträffande.

Hon hade gjort den själv av katiskanät. Man lägger bakplåtspapper i den och häller dit degen!
Den fungerade utmärkt!!! Tidigare har brödet brett ut sig onödigt mycket, men nu höll det formen. Jag rör ju bara ihop min deg,så den är alltid ganska lös. Om man använder vanlig form blir brödet så ljust undertill men nu fick det fin färg!

Hon borde ta patent på uppfinningen:)
Såhär ser en bröd-katiska ut:)
Såhär ser ett bröd ut:)

Helt perfekt gräddat!



5 kommentarer:

  1. Nej men va' fiffigt!!
    Hon är en klok Qvinna dendär Manda :)

    SvaraRadera
  2. Tyckte nätet såg ut som ett vanligt kycklingnät. Sånt har vi bättre begagnat liggandes på dyngkärran ute på logen. Kan bli som bra julklappar. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  3. En sån smart ide!!! Måste gräva fram nätrullen från vedboden.... :o)

    SvaraRadera
  4. Nätet är lite tätare än hönsnät. Men det går säkert lika bra med det. Man har ju bakplåtspapper i katiskan.

    SvaraRadera