torsdag 3 mars 2011

Det går runt runt runt...

En form av återanvändning är ju att väva trasmattor men i Finland är "poppana" mycket populärt också.

I poppana väver man oftast löpare och för det mesta i tvåskaft. Ibland med mönster bårder. Men en klassisk poppana är randad i olika färger.

Där är ju samma princip som med mattor. Men väftet skall klippas på snedden,och det skall helst vara bomullsväfte.
Jag testade idag att klippa till med overlock-maskin.

Man tar bara bort nålarna och så är det bara att köra på. Det skall vara ca. halv till en cm breda remsor. Det är inte så petnoga.

Full gas!!!
Hade först klippt det gamla påslakanet i klyv och sytt ihop på nytt, så att det blev en tub som har snedkant  som man kan börja klippa runt

3 kommentarer:

  1. Oj vad fiffigt. Nu slapp du få blåsor på händerna på grund av klippandet.
    Och jag som inte har en sån maskin och som glömde att kolla in Komulainen på torget idag. Håhåjaaa... :)

    SvaraRadera
  2. Sååå smart! Men hur länge kan man eg klippa utan att kniven blir slö? Min overlock är rätt ny o jag har bara börjat använda den. (Ulla, som eg kommer från Vasa)

    SvaraRadera
  3. Jag har först nu börjat testa att klippa med overlocken, så jag vet inte riktigt svaret på din fråga,Ulla. Och jag fick avbryta mitt arbete igår när jag märkte att maskinen nog behöver smörjas. Har inte använt den på länge och den började ha så hårt ljud. Symaskins oljan är förstås slut så sånt måste införskaffas...

    SvaraRadera